donderdag 13 juni 2013

#23 Pannenkoekjes van Zoete Aardappel



Het blijft met kindjes van 2 en 4 jaar lastig...

"Ieuwww ik hoef dat groene niet mama"

"Wat is dat rode daar, is dat tomaat? Dat lust ik niet"

"Ikke hoeffe niet, mama!"


Dusssss..... ja, dan moet je wat anders verzinnen!

Gelukkig zijn er meer mama's die deze fase doormaken
en dit dus herkennen en die er ook was op gevonden hebben.

Met nog een zoete aardappel in huis, en geen idee
wat ik daar nou precies mee zou gaan maken.
Ik heb namelijk niet zoveel ervaring met zoete aardappels,
eerlijk gezegd helemaal niet ....  nou ja, tot vanavond dan.

Dus Google: Zoete aardappel

En toen kwam ik bij deze super leuke site
en daar stond een heel leuk receptje,
Zoete Aardappel Pannenkoekjes!



Ingrediënten

2 middelgrote zoete aardappelen
(ik had 1 grote van 540 gram)

4 eieren

120 gram boekweit/speltmeel
(ik heb 120 gram bio pannekoekenmix gebruikt,
een combi van spelt en boekweit, 
waar ook ei enzo nog bij moet)

2 theelepels baking soda

scheutje vanille extract

3 eetlepels ahornsiroop

halve theelepel kaneel

halve theelepel zeezout

kokosolie (om in de bakken)


Schil de zoete aardappelen en snijdt ze in blokjes,
kook ze gaat in een klein laagje water.

Giet het water af, maar vang wat kookvocht op.

Pureer de aardappel met de staafmixer
en voeg een klein beetje kookvocht toe,
zodat het een smeuïge mousse is.

Laat de aardappel mousse even afkoelen,
en voeg vervolgens het meel, de eieren,
de baking soda, vanille, kaneel, zout en ahornsiroop toe

Blend het tot een mooi beslag,
als het beslag te dun is kun je er wat meel bij doen,
of als het beslag te dik is, wat kookvocht of water.

Verwarm de kokosolie in de pan,
en maak met een saus/jus lepel,
drie kleine pannenkoekjes in 1 pan.

Bak op middelhoog/hoog vuur,
en als de onderkant gaar is,
meestal als er gaatjes komen,
bak je de andere kant.

Serveer met, ahornsiroop, honing, banaan, appelstroop enz,

en de kinderen...... 
die hebben er van zitten smullen! 



(Eigenlijk heb ik deze pannenkoekjes vanavond gemaakt,
maar omdat de kipburgers van vorige week niet echt zoet zijn,
is dit nummer #23 van mijn project #52 weken wat zoets bakken.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten